Enkaustični crteži i skenografi na papiru
Galerija Zuccato, Poreč
15. svibnja – 14. lipnja 2025.
Otvorenje: četvrtak, 15. svibnja u 20:00 sati
U Galeriji Zuccato predstavljeni su enkaustični i crteži u mješovitim tehnikama, prostorne instalacije te skenerske fotografije velikog formata. Ova djela istražuju umjetnikovo dugogodišnje zanimanje za pitanja percepcije, opažanja i pamćenja.
Radovi prikazani na izložbi sastoje se od digitalno obrađenih skenografija (pikseliziranih iluzija), otisnutih na papiru, a zatim kapsuliranih i nadograđenih „stvarnim“ prirodnim tvarima poput drvenih smola, otopljenog pčelinjeg voska, mikrokristalnog i karnauba voska. Ključno pitanje koje se postavlja jest: koliko je stvarno doista stvarno? Koja je uloga iluzije?
Posljednjih dvanaestak godina umjetnik eksperimentira s uporabom flatbed skenera, koji u atelijeru koristi kao još jedan alat — nalik na kist ili špatulu. Dobiveni otisci bilježe promjenjive atmosferske i svjetlosne uvjete, kao i oblike svakodnevnih predmeta nagomilanih u kutovima njegova atelijera.
Enrosadira je prirodni fenomen koji se pojavljuje u Dolomitima (Italija), kada vrhovi planina u zoru i suton poprimaju ružičaste ili crvenkaste nijanse. Pojam dolazi iz ladinskog jezika i doslovno znači „postajanje ružičastim“. Taj zadivljujući prikaz boja nastaje načinom na koji sunčeva svjetlost reagira s dolomitnim stijenama bogatim kalcijevim karbonatom i magnezijem.
Umjetnik, čiji je primarni interes usmjeren na percepciju, opažanje i pamćenje, sam izrađuje svoje boje koristeći razne sirovine i prirodne izvore – poput željeznih oksida, ugljena, minerala (npr. apatite blue), te biljnih ekstrakata poput tinte crnog oraha i drugih.
U ovom kontekstu, pojam enrosadira koristi se kao metafora za kreativni proces i osobni rast — prirodni vizualni fenomen koji nam u kratkom trenutku pruža znatno izmijenjen pogled na inače poznati prizor.
Krtić već dugi niz godina pokazuje zanimanje za slične prirodne pojave: ponekad anomalne (poput enrosadire), ponekad iznimno rijetke (poput potpunih pomrčina), a ponekad i obične i svakodnevne (poput sumraka ili zore). Upravo te svakodnevne promjene bile su u središtu njegovih ranijih serija radova: wolf-light i Afterglow.
UMJETNIČKA IZJAVA
Moji radovi predstavljaju manifestacije specifičnih obrazaca gledanja, pri čemu se oslanjam i na svoju slikarsku osjetljivost i na mogućnosti fotografskog medija da izrazi istinitost. Dok bilježim motive, pogled često usmjeravam koso, kroz ekrane, taloge i slojeve prozirnih barijera, ili neizravno – preko reflektirajućih površina. U ovoj seriji foto-baziranih radova promišljam odnos između životnog i vremenskog etosa. Kako čin gledanja pretočiti u taktilnu prisutnost otisnutog rada? Kako uhvatiti inače neopisive vizualne senzacije i dati tjelesnu prisutnost „nematerijalnim” tvarima poput zraka, vode i noćnog neba?
Iako se radi o fotografskim ispisima, promatram ih okom slikara, radije nastojeći dosegnuti prikaz prirode približno, a ne kroz točnost koju obično vežemo uz mehaničku reprodukciju. Moje slikarske strategije (i pristranosti) neizbježno uznemiruju i destabiliziraju, ali i obogaćuju prikazane prizore. Kroz tehnike analogne segmentacije vremena i re-fotografiranja istražujem mogućnost fiksiranja na papiru nove, začudne i hibridizirane stvarnosti. Dobiveni rad postaje dokument urušenog vremena.
Z. K., 2023.
Istraživanja medija, tehnika i tema poput odnosa prirode, tehnologije i čovjeka, povijesti i sjećanja u središtu su umjetničkog djelovanja Zdenka Krtića. Izložbom Enrosadira ujedinjuje se retrospektivni pogled na dosadašnji rad umjetnika s naglaskom na recentna djela u kojima predstavlja jedinstven umjetnički sustav. Premda se u svojem opusu izražava različitim medijima i tehnikama (crtež grafitom, tuš, gvaš, akvarel, grafika, fotografija, skenografi, keramika), Krtić kroz njih često istražuje iste koncepte, odnosno pristupa im i tumači ih prema jedinstvenoj umjetničkoj viziji. Na isti način promišlja i izložbe u kojima kolažiranjem novih i starih radova te različitim intervencijama stvara site-specific instalacije, u ovom slučaju za galeriju Zuccato, specifične ne samo po izboru radova, nego i po prostornoj organizaciji i komunikaciji s ambijentom. Izložba Enrosadira tako predstavlja samostalno umjetničko djelo, a radovi umjetnika putokazi su u razumijevanju umjetničkog svijeta Zdenka Krtića. Patricia Počanić
O UMJETNIKU
Zdenko Krtić (r. 1959.) hrvatsko-američki je umjetnik i profesor emeritus umjetnosti na sveučilištu u Auburnu . Studirao je slikarstvo na Akademiji likovnih umjetnosti u Zagrebu, a potom na Sveučilištu Cincinnati u Ohiju. Od 1988. godine živi i radi u Sjedinjenim Američkim Državama.
Njegov rad istražuje sjecišta memorije, politike, prirodne povijesti, izgrađenih okruženja, vremenskih utjecaja i drugih prirodnih fenomena, koristeći se crtežima, slikama, instalacijama i skenografijama. Djela su mu izlagana u muzejima i galerijama diljem zemlje i inozemstva te se nalaze u mnogim javnim i privatnim zbirkama.
Krtić je dobitnik brojnih stipendija i nagrada, uključujući stipendiju Vijeća za umjetnost države Alabama i Nagradu za izvrsnost u istraživanju Sveučilišta Auburn. Tri puta je bio gostujući umjetnik u prestižnoj Američkoj akademiji u Rimu. Njegov rad prepoznat je i od strane CNN-a kao dio posebnih online uredničkih priloga: "911 - Deset godina poslije" i "Moć".
https://www.zdenkokrtic.net/
radno vrijeme galerije:
18.00 - 22.00
nedjeljom i blagdanima zatvoreno
Ulaz je besplatan!
Na ovom događanju moguće je fotografiranje/snimanje, a u svrhu objave na internetskim stranicama, društvenim mrežama i u tiskovnim izdanjima Pučkog otvorenog učilišta Poreč kao organizatora i trećih strana i /ili trećih strana kao organizatora. Ukoliko ne želite biti fotografirani/snimani molimo Vas da nas o tome obavijestite. |