"MENS ACRIS IN CORPORE COMMODO"

Slavlje stručnosti i osebujnosti zadnjeg pravog povjesničara umjetnosti starog kova i najboljeg hrvatskog konzervatora

"MENS ACRIS IN CORPORE COMMODO": Slavlje Ivana Matejčića

Ovaj zbornik sadrži radove koje su potpisali nekadašnji studenti, suradnici, kolege i prijatelji profesora Matejčića. Takav tip zbornika zove se i Festschrift - svečani spis, koji ne mogu imati svi, već samo one ličnosti koje su svojim radom ostavile neizbrisiv trag, kazao je prof. Gaetano Benčić, povjesničar i kustos u Zavičajnom muzeju Poreštine

Autorica: Bojana ĆUSTIĆ JURAGA

 

Zbornik posvećen uvaženom povjesničaru umjetnosti, konzervatoru, znanstveniku, leksikografu i umirovljenom sveučilišnom profesoru dr.sc. Ivanu Matejčiću, koji je povodom njegovog 70. rođendana, s moćnim i autentičnim naslovom koji i priliči slavljeniku "Mens acris in corpore commodo" ("Pronicljiv um u udobnosti tijela"), objavio Međunarodni istraživački centar za kasnu antiku i srednji vijek (IRCLAMA) Sveučilišta u Zagrebu predstavljen je u utorak navečer u Poreču. Predstavljanje je održano u Istarskoj sabornici, u iznimno svečanoj i srdačnoj atmosferi, u nazočnosti brojnih uzvanika, Matejčićevih kolega i prijatelja, a u organizaciji Pučkog otvorenog učilišta Poreč i Upravnog odjela za kulturu i zavičajnost Istarske županije.

Očuvanje i promocija istarske kulturne baštine

Predstavljanje zbornika bilo je zapravo slavlje stručnosti i osebujnosti Ivana Matejčića, interpretatora Kompleksa Eufrazijeve bazilike, za čije je uvrštenje na UNESCO-ov popis svjetske kulturne baštine 1997. godine i najzaslužniji, kao i podsjećanje na njegova brojna ostvarenja i njegovu posvećenost očuvanju i promociji istarske kulturne baštine, ali i rezultate koji su dali novi smjer zaštiti i valorizaciji spomenika.

O Zborniku, objavljenom u međunarodnoj izdavačkoj kući Brepol, govorili su njegov urednik i izdavač dr.sc. Miljenko Jurković, dekan Filozofskog fakulteta u Zagrebu, urednik dr.sc. Marijan Bradanović, redoviti profesor Odsjeka za povijest umjetnosti na Filozofskom fakultetu u Rijeci te dr.sc. Josip Banić, autor i realizator projekta Fontes Istrie medievalis. O Matejčiću su, svaki iz svoje vizure govorili, zahvalili mu i čestitali županijski pročelnik za kulturu i zavičajnost Vladimir Torbica, dogradonačelnik Poreča Ugo Musizza, ravnateljica porečkog POU-a Snježana Radetić, porečki i pulski biskup u miru mons. Ivan Milovan, novinar i glavni urednik Istrapedije Goran Prodan, nekadašnji istarski župan i europarlamentarac Ivan Jakovčić, konzervatorica i viša stručna suradnica Ministarstva kulture Nataša Nefat, etnologinja i viša kustosica Etnografskog muzeja Istre Lidija Nikočević, pročelnik porečkog Upravnog odjela za upravljanje imovinom Damir Hrvatin i arhitekt Branko Orbanić.

Zasluge za osnivanje konzervatorske službe u Puli

Uvodno je govorio prof. Gaetano Benčić, povjesničar i kustos u Zavičajnom muzeju Poreštine, te kazao: "Naslov zbornika se može prevesti kao "Pronicljiv um u udobnosti tijela". O potrebi da i tijelu bude užitak, kao i duši, ne treba puno dodati, ali značenje latinskog pridjeva acer, acris puno se bolje razumije ako se pročitaju sve mogućnosti prijevoda na hrvatskom jeziku - oštar, ljut, žestok, prodoran, nemilosrdan, opasan, jak, snažan, jasan, bistar, pronicav, oštrouman, hrabar, srčan, vatren, žustar, energičan, strog, ozbiljan, silan, budan, pažljiv, velik. Čovjek koji stvara ne može biti jednostavne naravi. U njemu se prožimaju inteligencija, energičnost i kompleksnost.(…) Ovaj zbornik sadrži radove koje su potpisali nekadašnji studenti, suradnici, kolege i prijatelji profesora Matejčića. Takav tip zbornika zove se i Festschrift - svečani spis, koji ne mogu imati svi, već samo one ličnosti koje su svojim radom ostavile neizbrisiv trag, kazao je Benčić.

Ivan Matejčić

Dr.sc. Ivan Matejčić, uvaženi povjesničar umjetnosti, konzervator, znanstvenik, leksikograf i umirovljeni sveučilišni profesor (Snimio Andi Bančić)

 

Jurković je objasnio zašto je Matejčiću posvećeno ovo vrijedno izdanje koje, između 30 radova na temu povijesti, povijesti umjetnosti i arheologije, sadrži i uvid u njegov znanstveni i stručni povijesno-umjetnički i konzervatorski opus te vrlo impresivnu bibliografiju.

- Prvi je razlog taj što je on zadnji pravi povjesničar umjetnosti koji njeguje one klasične, prave povijesno - umjetničke metode, metodu atribucije. U generaciji nakon moje nema više takvih u Hrvatskoj. Drugi je, a to ste svi vidjeli po vašim kućama, crkvama, palačama… - on je apsolutno najbolji hrvatski konzervator, kazao je Jurković i dodao da je ovaj Zbornik jedan od nekoliko iz serije Dissertationes et monographiae, koju su pokrenuli početkom 2000-tih godina znanstvenom knjigom Amerikanke Ann Terry o istraživanju porečke Eufrazijane. Matejčić se, tako, našao u društvu nekih od najvećih europskih arheologa, povjesničara i povjesničara umjetnosti.

Bradanović je Matejčića označio jednim od trojice najznačajnijih tumača istarske umjetničke baštine, kojem uz bok stoje Branko Fučić i Giuseppe Caprin. Podsjetio je da se slavljenik izborio za osnivanje konzervatorske službe u Puli, i to stotinjak godina nakon one koju je vodio Anto Gnirs, a njegova je ideja i konzervatorski ured u Poreču. Govoreći o Eufrazijevom katedralnom kompleksu na listi svjetske kulturne baštine, definirao je Matejčića jednim od najuspješnijih hrvatskih "radnika u kulturi", dodajući da bi "turistički radnici znali izračunati što to znači za ovdašnji bruto društveni proizvod".

Ukazao je i na Matejčićevu primarnu znanstvenu preokupaciju - studije renesansne drvorezbarene i polikromirane skulpture, poput Campsinih oltara u Motovunu i Mutvoranu, ali i, renesansne kamene skulpture, ranosrednjovjekovne skulpture i arhitekture i zidnoga slikarstva. Konzervatorsku i restauratorsku djelatnost, je osim na Eufrazijani, Matejčić je ostvario na sv. Foški kod Peroja, sv. Stjepanu u Peroju, novigradskoj crkvi i kripti sv. Pelagija, Mariji Velikoj i Mariji Maloj pokraj Bala, motovunskom kaštelu, brojnim lapidarijima, sustavnim prezentacijama ranosrednjovjekovne baštine i ciklusa istarskog zidnog slikarstva.

Pedagoški rad i socijalna inteligencija

Kao važnu činjenicu izdvojio je i da je na pedagoškom planu odgojio konzervatorice Natašu Nefat i Sunčicu Mustač te konzervatora Željka Bistrovića, a "njegov" Konzervatorski odjel u Puli uspješno funkcionira i spomenici se obnavljaju, njeguju i prezentiraju. Osim toga, istaknuo je i da je utjecao na mnoge i istaknuo se svojom socijalnom inteligencijom i omiljenošću među ljudima.

Matejčić je zahvalio svima koji su se okupili na prezentaciji Zbornika koji je, kako je rekao, prvenstveno namijenjen znanstvenoj i akademskoj zajednici te se uobičajeno posvećuje akademicima i profesorima emeritusima u velikim centrima, a ne u malim mistima i ne osobama od prakse. Tim više ga se dojmilo što su tako brojni autori svoje znanstvene radove posvetili njemu i objavili ih u ovoj publikaciji čiju su vrijednost prepoznali i mnogi ljudi iz lokalne zajednice te su ga razveselili pridruživši mu se u ovom svečanom trenutku.

- Rijetko koji čovjek ima priliku za života vidjeti tako velik skup gdje, bez obzira na maske, svakoga poznaje, zna što je, pa čak i zašto je došao. Bilo je časno surađivati s vama, kazao je Matejčić.

Slavljeničku večer su glazbom obogatile Le Parentine, vokalna skupina Zajednice Talijana iz Poreča te glazbenici Noel Šuran i Goran Farkaš.

 

Tekst je uz dozvolu preuzet s portala Glas Istre
Link na članak