četvrtak, 12. 7. 2018. u 21 sat
Mala galerija, Narodni trg 1, Poreč
trajanje izložbe: 12. - 28. 7. 2018.
Radno vrijeme galerije: od 10.00 do 12.00 i 19.00 do
22.00
nedjeljom i praznikom zatvoreno
Studija za Gubilište, nova je izložba Matije Debeljuha,
koja nastaje kao vizualna bilješka za Gubilište - film u
nastajanju. Trenutno u procesu realizacije kratki
eksperimentalno-igrani film Matije Debeljuha, Gubilište
temelji se na istoimenom romanu Mirka Kovača, čiji su motivi
umjetniku služili kao literarni predložak.
Kovačev magični realizam svoje mjesto pronalazi i kod Matije
Debeljuha. Istražujući vremensku dimenziju, identitet subjekta,
putovanje i sjećanje, narativ filma formira se kao mjesto susreta
usložnjenih slojeva fikcije, kao prostor naglašene temporalnosti, a
film poput alepha, kao da u jednoj točki sažima i
reflektira projekcije prošlog, sadašnjeg i budućeg vremena.
Film čija se ideja razvija istražujući odnose čovjeka, vremena i
prostornog okruženja, mjesta i memorije, angažira odnose prošlosti
i sadašnjosti. Ne radi se o uobičajenoj adaptaciji literarnog
predloška, već o kompleksnim oblicima vizualnog prevođenja. Na taj
način promišljanje ideje vremena, sjećanja i prošlosti -
funkcionira kao narativna konstrukcija podložna pojedinačnim
preispitivanjima.
"Proširiti" i "razlagati" referencijalne prostore filma ili videa
bilo u okviru pripremnih radova, istraživačkog procesa ili rada na
nastanku novog audiovizualnog djela, uobičajena je praksa Matije
Debeljuha koju angažira u dosadašnjim radovima, a taj je umjetnikov
prosede prisutan i u "Studiji za Gubilište". Rezultat je
najčešće fragmentarno strukturiran rad u kojem umjetnik prezentira
i čini vidljivom namjeru i atmosferu budućeg djela, otvarajući
javnim izlaganjem uvid u istraživački put i različite faze procesa
rada na realizaciji umjetničkog djela i filma u nastajanju.
Središnji dio izložbe strukturira se oko elemenata cijevi
građevinske skele koja definira prostor i skuži kao fizička i
simbolička konstrukcija koja učvršćuje dijelove video instalacije,
kao nosač za izlaganje različitih dispozitiva koji omogućavaju
prikazivanje audiovizialnog sadržaja (monitor, projekcija). Na
njima se prikazuju video isječci koji donose naznake atmosfere
djela, a usmjereni su na reprezentaciju prostora koji gradi poetsku
arhitekturu djela, prije svega interijere i krajolik. Tako nastaju
video zapisi kraćeg trajanja strukturirani kao digresije,
skice za kratke ne-narativne forme, koje dočaravaju stanja i
atmosferu unutar zadanog prostora filmske fikcije, lišene tako
dramatuške funkcije, ali impregnirane subjektivnim potencijalom. Na
njih se nadovezuju predmeti prikupljeni u vitrinu - bilježnica,
crteži, skice ili rekviziti, koje Matija izlaže kao svoj mali
"kabinet čuda".
Branka Benčić
Matija Debeljuh rođen je 14. 04. 1980. u Puli.
Diplomirao je na Umjetničkoj Akademiji Dizajn Vizualnih
Komunikacija - Video Oblikovanje u klasi prof. Vlade Zrnića, u
Splitu. 2003.g. predstavljao je Hrvatsku na Bijenalu mladih
umjetnika Europe i Mediterana. Do sada je izlagao na brojnim
skupnim i samostalnim izložbama u Puli, Rovinju, Rijeci, Zagrebu,
Sarajevu, Torinu, Trstu, Ateni, Vilniusu, New Yorku, Brusselsu…
Sudjelovao je na brojnim radionicama u Hrvatskoj i inozemstvu,
između kojih se ističu Sarajevo Talent Campus, projekt Sarajevo
Grad Filma i Berlinale Talent Campus. Eksperimentalni filmovi i
video radovi Matije Debeljuha prikazivani su na međunarodnim
festivalima gdje su osvojili i značajne nagrade.
Filmografija/videografija: K51, La cantina di ferro, Opsesija,
Contrada,
Grad od Čelika, Gubilište (u postprodukciji).